
Deres brochure er farverig og med mange illustrationer hvilket umiddelbart gør at man føler sig tryg udi opsætningen. For mig virker manualen imidlertidig skrevet af en person der allerede har samlet sættet de første 100 gange, og derfor allerede har en hel række af ´selvfølgeligheder´ med i bagagen.
På www.scottoiler.com er der mulighed for download af modelspecifik manual, hvilket bidrager med mængden af information, men gør desværre ikke altid forvirringen mindre.
Jeg stod med:
1) Quick setup guide (generelt)
2) Netudgave (modelspecifik)
3) Netudgave (generelt)
4) YouTube manual (modelspecifik/generelt)
De centrale vigtige punkter var ikke gennemgående og det var en kabale at afgøre hvilke punkter der var afgørende og hvilke der blot var forslag - hver manual fokuser på sin egen logik.
Vertikal montering af RMV´en (Reservoir Metering Valve) er at foretrække, skriver de i manualen, betydningen af ordet kender jeg, men hvad betyder det så iht. til beholderen? er det: 1) beholderens længde, eller 2) beholderens fod der skal være horisontal? I manualen "Scottoiler: Reservoir Positions, General" vises billeder ligeligt fordelt mellem de 2 skitserede gæt, så ingen hjælp at hente hér! Måske ligger der yderligere oplysninger at hente i div. YouTube videoer som også er at finde på siden, men med mit nye legetøj i hånden dikterede tålmodigheden at en løsning med en 45 graders montering måtte være ok.
Ok så! På med RMV´en og i med olie, og så prime systemet!
På dette tidspunkt leder jeg så efter en prop af en art til påfyldningshullet! Eneste der umiddelbart passer er delen der bliver nævnt i forbindelse med at ´prime´ systemet: Filler plug+breather assembly, som i min Quick setup guide kun er afbilledet i forbindelse med priming - ved at læse videre og kigge på billeder er jeg nu kommet til den formodning, at delen rent faktisk også er ment som prop.
Spørgsmål:
-Skal ´Breather assembly´ placeres lavere/højere end RMV´en?
-Må ´Breather assembly´ slangen forkortes? Nå, det gjorde jeg ihvertfald.
RMV beholderen kan nøjagtig være bag højre sideskjold - sikkert også venstre, men dér har jeg et strømudtag taget pladsen. Jeg er spændt på om jeg om nogle tusinde kilometer stadig mener at placeringen er go´, da det jo kræver en afmontering af sidedækslet for at justere og påfylde, så det afhænger nok lidt at stabiliteten af produktet.
Smøreniblen fik jeg placeret bag ved nederste kædeskærm på tilfredsstillende vis, et sted hvor den ikke er så udsat på skovture hvor grene m.m. kan være en risiko for at flå den af maskinen.
Den gennemsigtige slange går langs underkanten af bagsvingeren og opad sammen med bremseslangen - tror jeg fik brugt 50 ekstra strips før jeg var helt tilfreds c",)
Der er for øvrigt fine materialer med til fæstning af delene samt flere måder at gøre det på - det fysiske produkt er der absolut intet i vejen med!
Den største udfordring bestod i at finde vakuumudtaget på den ene af de to BST33 karburatorer som sådan en Pegaso er udstyret med - for det er på karburatoren den skal findes, og ikke på studsen ind til cylinderen som foreslået i nogle af manualerne. Den modelspecifikke manual havde et enkelt tekstløs billede af karburatorerne med en rød cirkel på - der gik noget tid med forbandelser og at skrue på den forkerte karburator før jeg fik gættet at det tekstløse billede refererer til vakuumforbindelsen (som kun er åben på den venstre karburator) og ikke er en angivelse af hvor RMV´en kan placeres.
Karburatoren der sidder til højre i forhold til kørselsretning er altså en nitte! Billedet her er af venstre karburator og vakuumniplen sidder umiddelbart skråt ned til højre for messingrørets øverste fastgørelsespunkt, der kan side en prop over hullet - eller det gør der højst sandsynlig, for ellers taber CV-karburatoren vacuum som den skal bruge til at hæve membranen med. Hér skal tilslutningen til Scottoiler´en være.
EDIT: jeg har nu været tur/retur Rødovre-Aabenraa samt en tur til Rømø for at lege lidt på stranden! Først og fremmest er jeg rigtig glad for den - stadig! Dog er jeg ikke blevet helt fri for at den sviner baghjulet til med olie, måske doseringen er lidt for høj, men føler ikke kæden bør være mere tør! Den får helt klart lov til at blive siddende. Jeg vil tro at der er forbrugt ca. 20% af olien i reservoiret på en 1000km tur, det er da fair nok - desuden er der rig mulighed for at udvide med et større reservoir hvis man lyster!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar